onsdag 4 januari 2012

Revolt

 Revolt av Suzanne Collins












Vad gör man om man blir räddad från hungerspelen och dom inte kan rädda alla?
Vad gör man när någon som man älskar blir tillfånga tagen av Regimen?
Vad gör man när ens hem bränns ner?
Vad gör man när man har två killar att välja mellan?


Katniss har fåt vara med om alla saker. Hon blir räddad av distrikt 13 rebellgrupp. Men Peeta räddas inte utan han blir tillfångatagen av Regimen. Regimen bränner ner hela distrikt 12 förutom segrarbyn. Peetas familj dör i eldsvådorna som så många andra i distrikt 12. Hon får flytta till distrikt 13 och blir tillfrågad om hon kan vara härmskrika för rebellerna. Hon vet inte hur hon ska göra. Men tillslut bestämmer hon sig för att hon ställer up som härmskirka. Men bara på vissa villkor. Att Peeta och dom andra i hungerspelen har immunitet och inte kan få något straff över huvud taget, att hon och Gale ska få jaga i skogen och att bytes djuren ges till köket. Dom börjar spela in filmer som ska visas i hela Panem. När president Snow gör sitt vanliga program så är Peeta med och han säger att det bästa att gör är att ha vapenvila. Men det tycker inte dom i 13 att dom ska vara med på. När Peeta är med nästa gång så är han jättesmal och han säger att dom måste ta skydd för att president Snow ska bomba 13. Men ledarna tror inte på Peeta men när programmet är slut får dom se att han blir nedslagen och blodig och man hör hans skrik av smärta.


När dom har hämtat Peeta från Regimen så är han inte sig själv. När Katniss går in till honom efter att han har vaknat upp så försöker Petta strypa henne. 


Men väljer hon Gale eller Peeta???


Jag tyckte att boken var riktigt bra och det hände verkligen mycket på bara ca 320 sidor. Men jag tyckte att hon valde fel kille. Men det är vad jag tycker. Längtar tills jag får se hungerspelen på bio. 

3 kommentarer:

  1. Tycker också att hon valde fel kille först, men tror inte att Gale älskade henne på det sättet senare, att det liksom försvann.. Men det är vad jag tycker, :)

    SvaraRadera
  2. Men jag tror att Gale älskade henne på ett speciellt sätt. Men jag tror inte riktig att han ville riskera att ta det steget och deras vänskap skulle få en svacka en gång till. Och så tror jag att han kanske såg henne mer som en syster eller något i den stilen. Men man märker ju också att Peeta verkligen ville offra allt för att Katniss skulle fortsätta leva tills Regimen ``programerar´´ om honom. Men även efter att han hade blivit mer sitt gamla jag så märkte man ju att han brydde sig om henne.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Peeta var absolut rätt kille! Älskade honom från första början, så för mig var det helt rätt! =)

    SvaraRadera