tisdag 26 juli 2011

Snart är jag borta

Snart är jag borta av Hanna Jedvik

Boken speglar hur samhället tror att allt är perfekt men det finns en grym och mörk baksida.
Boken handlar om Maja och Lina. Växelvis handlar det om Lina och sen handlar det om Maja.

I början så får man reda på varför Lina mår så dåligt. Hon kryper hem på alla fyra efter att ha blivit våldtagen av fyra killar. Hon blöder från knät har massa blåmärken överallt och hon har så ont att hon inte ens kan gå ordentligt. Hon har bestämt sig för att inte berätta för någon.

Maja har ett perfekt liv. Men Maja har massa ärr på armarna efter att hon har skärt sig. Allt Maja vill är att så fort hon har tagit studenten så ska hon flytta från den lilla stad som hon alltid har bott i.

Linas liv får en liten vändning när hon träffar Calle. Han märker hur dåligt Lina mår och stöttar henne.

Hon har egentligen inget emot regn men sommaren är oslagbar. Regn och annat dåligt väder som väcker minnen av mörka årstider håller sig för all del borta.

Jag tyckte att boken var bra men hemsk. Men jag tycker att boken fick ett bättre slut än jag väntade mig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar