fredag 22 juli 2011

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig av Christina Wahldén.

Boken handlar om Ombeni. Hon bor i en liten by i östra Kongo. En natt så kommer det rebeller till by. Det knackar på dörren hos Ombenis familj. Det knackar flera gånger och hårt. Tills slut så öppnar hennes mamma dörren och då kommer det in minst sex stycken rebeller dom skär halsen av hennes pappa och sedan hennes mamma. När hennes bror Prince inte gör som dom säger så skär dom halsen av honom. Så då var det bara Ombeni och henes sytrar Isabelle och Maua. Rebellerna tvingar dem att bära alla grejer som är av värde bort till rebellernas läger. Dom blir sexuellt utnyttjade av männen. Men en dag fick Ombeni nog, så när hon skulle gå och hämta vatten så följde ingen med henne för att övervaka henne så hon tog chansen att rymma. Tills slut så hamnade hon i Sverige.

Jag tyckte att boken var bra men väldigt hemsk. Som jag uppfattade så utspelar den sig runt 1996. Men jag är inte riktigt säkert.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, det är en väldigt bra men fruktansvärt hemsk bok. Det är även Kort kjol och För bra för att dö av samma författare. Har du läst någon av dem?

    SvaraRadera
  2. Nej jag har inte hunnit läsa dom än. Men jag ska ta och göra det någon gång.

    SvaraRadera