tisdag 9 augusti 2011

Skuggvarelser

  Skuggvarelser av Magnus Nordin

Eftersom att jag råkade att läsa del två först så har jag nu läst ut del ett också.

Boken handlar om Daniel som bor med sin pappa på bilskroten dom äger. En dag så står det en van utanför Ryssens hus. Och det huset har varit öde i över tjugo år enligt hans pappa. Någon dag senare kommer dom till bilskroten och vill ha hjälp med bilen. Daniels pappa säger att dom inte laga bilar men Daniel säger att han kan göra det efter att han har jobbat färdigt.

Daniels kompis Linda tycker att dom som bor i Ryssens hus är konstiga. Dom har sneda bärnstens färgade ögon precis som på ett rovdjur. När Linda är på väg hem så genar hon över en åker. Då ser hon pojken som bor i Ryssens hus komma springande med en död kanin eller hare i handen. Linda följer efter honom ner i källaren till huset. Men hon springer fort där ifrån för att pojken som heter Wegg har tagit sin skepnad som varulv.

Daniel blir kompis med flickan som bor i Ryssens hus. Men dom får egentligen inte umgås. Flickan heter Kira. Och han blir kär i henne.

``Du måste glömma honom , Kira´´
``Hur skulle jag kunna göra det?´´
Menande strök hon med handflatan över magens bulnad. Och mer till sig själv än till sin mor upprepade hon:
``Hur skulle jag kunna det?´´

Jag tyckte att boken var bra. Rekommenderar den

0 kommentarer:

Skicka en kommentar