fredag 5 augusti 2011

Himlen börjar här











  Himlen börjar här av Jandy Nelson

Boken handlar om Lennie eller Lennon som hon egentligen heter. Lennies värld har rasat samman. Hennes syster Bailey dog och sorgen av hennes syster är stor. Lennie delar sorgen med Baileys pojkvän Toby , hennes mormor och hennes morbror Big.

Lennie spelar klarinett och en dag när Lennie kommer till repetitionen en dag så är det en ny kille som heter Joe sitter på hennes plats. Lennie går fram till sin plats och Joe reser på sig och säger: - Du måste vara Lennon. Det är så deras vänskap börjar....

Eftersom att Lennie och Toby förstår varandras sorg efter Bailey så stöter dom på massa problem. Lennie blir mer och mer kompis med Joe. Det blir kärlek mellan dom.

Jag går inte tillbaka upp på vinden.
Okej, jag är visserligen van vid att ha en mamma som far omkring på en flygande matta, men jag kan nog vänja mig vid den här mamman också. 
Men vad jag inte kan vänja mig vid är att jag inte längre tror att Joe kommer att förlåta mig. 
Hur vänjer man sig vid att ingen kallar en för John Lennon?
Eller får en att känna att himlen börjar vid fötterna?

Det hela slutar med att det blir ett triangel drama eller vad man nu ska kalla det. Jag tyckte att boken var riktigt bra.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar