söndag 16 juni 2013

Sankta psyko




Sankta psyko av Johan Theorin

Alla har en hemlighet. En hemlighet som man inte vill avslöja. Det spelar ingen roll vad hemligheten handlar om. Men jag tror att Jan Haugers hemlighet i Sankta psyko slår det mesta. Vem är Jan Hauger? tänker ni säkert. Jo men det ska jag berätta.

Jan Hauger är egentligen en helt vanlig person med en tuff barndom och som döljer en djup hemlighet. Han har nu slutat på sitt senaste vikariat på en förskola och söker nu ett nytt ställe att arbeta på. Han hittar en förskola vis namn Gläntan som söker en ny förskolepedagog, gärna manlig för att få det mer jämställt på arbetsplatsen. Men Gläntan är inte vilken förskola som helst. Den ligger på andra sidan av muren mot Sankta Patricia. Sankta Patricia är ett mentalsjukhus, som ligger avsides från en liten stad någonstans på västkusten. Men i folkmun så kallas Sankta Patricia för Sankta Psyko. Men dom som jobbar där är väldigt noga med att säga det rätta namnet på mentalsjukhuset.
 Jan åker dit på en anställningsintervju. När han kommer dit måste han gå igenom flera säkerhetskontroller. När dom till sist kommer in på kontoret där han ska bli intervjuad så går det nästan som han har tänkt sig. Han som intervjuar honom frågar om det är okej att han ringer till något av de tidigare förskolor som han har jobbat på. Jan hoppas på att han inte ska ringa till den första förskolan han jobbade på. Det var för nio år sen han jobbade där och lilla William försvann. Men när han ringer dit så har dom bara goda saker att säga om honom. Så han får sedan följa med ner till förskolan och träffa dom eventuella framtida arbetskamrater. När han sedan har svarat på frågor så får han gå hem och vänta på ett besked som kommer inom en snar framtid.
 Någon vecka senare får Jan jobbet på Gläntan. Han lär sig snabbt de strikta regler och dagordningar som finns. Han ska följa med barnen ner till hissen där dom sedan ska åka upp till Sankta Psyko för att träffa sin förälder som sitter inlåst där. Han får inte fråga något om föräldrarna. När han sedan börjar jobba natt på förskolan så blir han nyfiken på att utforska tunnlarna som finns sammanlänkade mellan Sankta Psyko och Gläntan. Ju mer han utforskar ju mer blir han indragen i sakerna som börjar hända runt om Sankta Psyko.

Sankta Psyko är en bok med en berättelse som får en att bli fast efter bara något kapitel. Jag läste ut boken på en dag, när jag låg hemma nerbäddad i soffan och var sjuk. Jag kunde verkligen inte lägga ifrån mig boken även fast jag var sjuk och trött och behövde vila lite. Det här är en utav dom få vuxenböcker som jag har läst och jag har nu fått mer försmak av vuxenböcker och har börjat ta små steg in i den mer vuxna bokvärlden. Jag tycker att man ska ta sig tiden att läsa den här boken. Den känns verklig och man får en känsla av att man är med och ser hela berättelsen från någons axel. Det är svårt och förklara. Men om du läser boken så kanske du förstår vad jag menar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar