söndag 16 juni 2013

Ibland bara måste man


 
Ibland bara måste man David Levithan


Varför måste det vara tjejen som får sitt hjärta krossat? Varför måste det vara en kille+tjej kärlekshistoria? Varför måste den vara från en tjejs perspektiv? Sådana här frågor har jag ställt mig många gånger när jag har läst tonårsböcker som handlar om kärlek. Men den här boken är raka motsatsen till dom flesta andra kärlekshistorier. Här är det en bok som handlar om en homosexuell kille som möter den stora kärleken.

Paul går andra året på gymnasiet. Han har vetat sen förskolan att han har varit gay. När han en kväll är ute på stan som vanligt med sina kompisar så stöter han ihop med en kille. Paul tyckte att han var helt underbar, även fast dom träffades i sisådär 2 minuter. Dom pratar bara lite och Paul får reda på att killen som heter Noah går på samma skola som han. Dom bestämmer att dom ska träffas på skolan något tag. En kort stund efter att dom har skilts åt så längtar efter att dom ska träffas igen. Känslor som blottas, hjärtan som krossas, vänner som sviker,

Det är jättesvårt att skriva vad boken handlar om utan att avslöja för mycket. Men om man gillar kärleksböcker och krossade hjärtan så ska man läsa den här boken. För i den här boken får man läsa en kärlekshistoria ur ett annat perspektiv. Jag läste ut den här boken på en dag eftersom att jag blev så fast.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar