onsdag 31 oktober 2012

Gilla hata horan

Gilla hata horan av Johanna Nilsson

Jonna och Gloria är bästisar och 15 år gamla. Dom går i samma klass och är inte dom populäraste. Gloria gillar Robin som är en utav dom mest populära på skolan. Men han är inte den snällaste heller. Hon lägger till honom på facebook och accepterar hennes vänförfråga om han får några bilder först. Så gör han mot många tjejer vill bli vän med honom. När dom sen är ute och lussar hemma hos skolans lärare så möts Jonnas lussegäng, Robins lussegäng. När dom sen har lussat klart så går dom hem till någon. Jonna har inte riktigt kolla. Robin dansar först med Gloria. Sen dansar han med Jonna. Han tafsar på henne. Hon säger till Gloria att dom borde gå hem nu. Men Gloria vill inte så Jonna går där ifrån. Efter att Jonna har gått så händer det massa saker. Det som händer är det som kommer att ändra Gloria och Robins attityder totalt.

Boken var bra. Men ju mer jag läste av boken desto mer fick jag känslan av att jag redan har läst något liknande. Den första boken jag kom och tänka på var 14 år till salu. Men dom är ändå inte lika varandra i berättelsen. Men boken har en viktig sak att berätta. Den är uppbyggd för att visa konsekvenserna av nätmobbning. (Det är i alla fall min åsikt.) Den har den här verkliga faktorn i sig med nätmobbning på bla facebook. Jag tycker att skolorna borde köpa in den här boken så att alla elever kan läsa om ett så viktigt ämnen som gör så stor skada.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar